B A S I L I U S     C O L L E G E
  • welkom
  • ACTIVITEITEN
    • agenda
    • archief
  • Ensemble
    • ensemble
    • repetities
    • dirigent
    • vacatures
    • geluidsfragmenten
  • contact
    • vrienden
    • sponsoren
    • boekingen
    • contact
Foto


 Archief
Picture


Basilius College
· Irene Bink · Kees Doevendans ·
Peer Doevendans · Jean-Pierre Gendrault · Bert van Kooten · Tine Lempens ·  Gabriëlle de Moor · Arie Perk · Ulrikke Reed Findenegg · Beate Rose · Elodie Schuddeboom · Arjan Veen · Caralita Vincenten · Amerens Vredenberg · Lucia van Vugt · Sanja van Wieringen
onder leiding van Jeroen Spitteler

Afbeelding
PASSIECONCERT 2023
m.m.v. Ad Verhage (orgel) en Johannes Hulshof (cello)
Foto
PROGRAMMA:

Maurice Pirenne (1928-2008)


Tomás Luiz da Victoria (1548-1611)
Johann Hermann Schein (1586-1630)
Carlo Gesualdo (1566-1613)

Jan Dismas Zelenka (1679-1745)
Antonio Lotti (1667-1740)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
František Ignác Tůma (1704-1774)
Johann Ludwig Bach (1677-1731)
Johann Christoph Bach (1642-1703)
Jacob Handl (1550-1591)

· Ecce quomodo
· Caligaverunt (O vos omnes)
· O vos omnes
· Was betrübst du dich meine Seele
· O vos omnes
· O vos omnes
· Crucifixus á 6
· Erbarme dich mein, o Herre Got - orgelsolo
· Stabat Mater
· Unsere Trübsal
· Fürchte dich nicht
· Ecce quomodo
Afbeelding









foto's: Mark Overmars

■   op 12 maart 2023 in Vleuten - Torenpleinkerk
■   op 18 maart 2023 in Veenendaal - Westerkerk  
Foto
KERSTCONCERT 2022

Picture
Basilius College · Irene Bink · Kees Doevendans · Peer Doevendans · Jean-Pierre Gendrault · Bert van Kooten · Tine Lempens · Arie Perk · Beatrijs van der Poel · Ulrikke Reed Findenegg · Beate Rose · Elodie Schuddeboom · Arjan Veen · Caralita Vincenten · Amerens Vredenberg · Lucia van Vugt
onder leiding van Jeroen Spitteler
en Arjan Veen op het orgel

■  zaterdag 17 december 2022   ·  16:00 uur

     De Bron - Sionskerk  Zeist
    
Jacob Catslaan 73, 3705 BP Zeist

■  zondag 18 december 2022   ·  16:00 uur

     St. Theresiakerk  Lennisheuvel (Boxtel)
    
Lennisheuvel 50, 5281 LG Boxtel

Picture
De Kersttijd heeft door alle landen, talen en tijden heen vele componisten geïnspireerd tot het schrijven van aanstekelijke muziek. Basilius zingt voor U uit deze muziekschat zowel bekend als minder bekend repertoire van o.a. Victoria, Poulenc, Howells, Sweelinck en muziek met hier en daar wat swing. Daarnaast is dit moment van het jaar bij uitstek de tijd om samen te zingen. Daarom willen we, in deze laatste donkere dagen voor Kerst, niet de kans laten liggen samen met u een paar bekende kerstliederen te zingen.
 PROGRAMMA:

- Here is the little door  - Howells
- Long, long ago - Howells
- Lully, lulla, thou little tiny child - Leighton
- O magnum mysterium - Palestrina
- Videntes stellam - Poulenc
- Bloem der bloemen (arr. Middeleeuws lied) - Spitteler
- Magnificat - Sweelinck
- Ne timeas Maria - Victoria
- Entre le boeuf et l'âne gris - De Nobel

Lichter genre:
- O herders, laet uw bocxkens en schaepen - Röntgen
- Just another star - Jenkins
- Rise up and follow (met bariton solo) - Rutter

Samenzang traditionele kerstliederen:
- Once in royal David's city
- Nu sijt willekome
- O come, all ye faithful / Wij komen tezamen
- Hark! The herald angels sing
- Stille Nacht
- Es ist ein Ros entsprungen
- The First Nowell

Picture
Foto
Great Getting-up Morning!
■  zondag 12 juni 2022   ·  16:00 uur

     Wilhelminakerk
    Hobbemastraat 35  3583 CW  Utrecht

Net als Europa heeft Noord-Amerika een bruisende koortraditie. De levendige rol daarin van de spirituals geven haar echter iets onvergelijkbaars.

Het Basilius College wil u verrassen met bekende spirituals én met het speciaal voor ons door Basilius-bas Kees Doevendans gearrangeerde 'Go down, Moses'. Maar ook met andere klanken uit de nieuwe wereld. Zoals die van Amerikaanse grootheden als Aaron Copland, Samuel Barber en Elliot Carter.
En van hedendaagse componisten die in de States en hier furore maken, zoals Morten Lauridsen, Stephan Paulus, Frank Ticheli en
Dan Forrest.

Basilius College · André van den Bergh · Kees Doevendans · Jean-Pierre Gendrault · Bert van Kooten · Tine Lempens · Gabriëlle de Moor · Arie Perk · Ulrikke Reed Findenegg · Beate Rose · Elodie Schuddeboom · Theo Staats ·
Arjan Veen · Caralita Vincenten · Amerens Vredenberg · Lucia van Vugt
onder leiding van Jeroen Spitteler
Foto
PROGRAMMA
Basilius heeft een goede balans met heldere sopranen.
Men houdt de spanning vast in een afwisselend en boeiend programma.
[Claudia Kuhnt - concertbezoeker en voormalig sopraan bij Basilius]

Aaron Copland (1900-1990)
Samuel Barber (1910-1981)
Stephan Paulus (1949-2014)
Frank Ticheli
Morten Lauridsen
Elliot Carter (1908-2010)
Dan Forrest
Kees Doevendans
Ken Burton
Jeroen Spitteler
Ken Burton
Ken Burton
• 4 Motets (1921)
• To be sung on the water (1968)
• The road home (2001)
• Earth Song (2006)
• O nata lux (1997)
• Musicians wrestle everywhere (1945)
• Good night, dear heart (2008)
• Go down, Moses (2022)
• Put on the armour
• I know Moon-rise, I know Star-rise (2018)
• Steal away
• Great getting-up morning
 

Foto
JERUSALEM!
Klaagliederen, passiemuziek & psalmen van hoop
■  zaterdag 12 maart 2022   ·  20:15 uur

     Kerk van OLV van Altijd Durende Bijstand
     Gregoriuslaan 8 - Bilthoven

PROGRAMMA

Na een periode van stilte is het Basilius College terug! Met een gevarieerd programma voor de passietijd.
Is er een plek in de wereld die zo tot de verbeelding spreekt als Jerusalem? Het uitroepen van de naam alleen al spreekt zowel van lijden en weeklagen als ook van  hoop en verlossing. Al deze facetten komen tot klinken in de Lamentaties van Jeremia zoals verklankt door Lassus, Mauersberger en Spitteler. Het prachtige Maria virtute plena van de onbekende Engelse meester Fayrfax schetst het lijdensverhaal in wisselende bezettingen. En, ook al is het een jaar te laat, in dit concert brengen we alsnog hulde aan de componisten van eigen bodem: Diepenbrock en Sweelinck.

Foto
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Kees Doevendans · Peer Doevendans · Jean-Pierre Gendrault · Bert van Kooten · Cilianne van Kooten · Tine Lempens · Lydia Liefting · Gabriëlle de Moor · Arie Perk · Ulrikke Reed Findenegg · Elodie Schuddeboom · Arjan Veen · Caralita Vincenten · Lucia van Vugt · onder leiding van Jeroen Spitteler
"Ongelofelijk!  'Wie liegt die Stadt so wüst' , met Oekraïne in gedachten, ging me door merg en been." [bezoeker]
O. di Lasso  
J.P. Sweelinck 

                                 
J. Spitteler       
R. Fayrfax
D. Lang   
A. Diepenbrock
R. Mauersberger
J.P. Sweelinck

Lamentationes Jeremiae Prophetae
1. Mon Dieu me paist (Ps.23)
2. intermezzo orgel: Echo Fantasia in C (Ionisch)
3. Vers les monts j'ai levé (Ps.121)
Threni, id est lamentationes Jeremiae Prophetae
Maria, plena virtute
Again (after ecclesiastes) (2005)
Dämmerung
Wie liegt die Stadt so wüst
Chantez à Dieu (Ps.96)
Foto
Foto

Project  'Geen Bach zonder Sweelinck'   ■  met basso continuo

Met de muzikale explosie van de vroege barok trokken jonge musici door heel Europa. Dwars over alle grenzen en geloven heen.
Johann Schein trok naar Italië en verraste zijn Duits publiek met zijn ‘Israelis Brünnlein’, motetten in madrigaalstijl.
De jonge Samuel Scheidt trok naar Amsterdam om in de leer te gaan bij Jan Pietersz. Sweelinck, zoals zo vele jonge organisten en componisten uit heel Europa in die tijd. Naast de bijnaam ‘Orpheus van Amsterdam’ noemden onze oosterburen hem al snel ‘Der Organistenmacher’.
De calvinistische traditie trok in de Nederlanden al snel een streep door al te veel muzikale pracht maar in de Lutherse (en katholieke) Duitse Landen ontstond een levendige muzikale wereld die met de familie Bach en uiteindelijk Johann Sebastian zelf van wereldinvloed zou worden.
In dit afwisselende programma combineren we zowel bekendere werken, zoals het motet ‘Jesu meine Freude’ en psalmen van Sweelinck met maar zelden uitgevoerde werken zoals Sweelinck ’s Te Deum en werken van andere telgen uit de familie Bach.

Vanaf februari 2020 werd dit project in studie genomen. Door de komst van Covid-19 zijn hiervan geen uitvoeringen geweest en is het project een mogelijke optie voor de toekomst.
Foto

 CAPITA SELECTA  2020

1. 10 januari:   Gebruik van Bachkoralen ter bevordering van ensemble-zingen.
                                  In combinatie met korte andere werken van Bach.

2. 17 januari:    Muziek uit Estland en uitspraak van het Ests.
                                   Met werken van Pärt, Uusberg en Tormis

3. 07 februari:  Polyfonie van Josquin en tijdgenoten.
                                   Met o.a. “Tu solus qui facis mirabilia”

4. 14 februari:  Muziek van Schütz. Tempo en interpretatie in het licht van de polyfonie.
                                  Met o.a. delen uit “Musikalischen Exequien”

Foto
"Een rode draad door de tijd"
-  polyfonie door de eeuwen
■ zondag 17 november 2019   ·  20:15 uur
     St Theresiakerk  ·  Amersfoortseweg 48  Maarn
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arjan Veen · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Cobi Faber ·  Gabriëlle de Moor · Guido Groenland · Herma van de Coterlet · Kees Doevendans · Metske Gerlsma · Tamara Ester · Theo Staats · Ulrikke Reed Findenegg · Zana Naidionova · onder leiding van Jeroen Spitteler
Een programma van uitersten in de tijd die elkaar toch in de kern raken. Als een rode draad door de muzikale tijd loopt het zoeken naar meerstemmigheid en het ontwikkelen van de voor onze muziek zo kenmerkende polyfonie.
Aan het begin staat de melodie. Muziek uit de vroege middel-eeuwen zoals van Hildegard von Bingen, maar dan in een recente bewerking.  En de eerste miszetting uit de westerse muziekge-schiedenis, de Messe de Notre Dame van Machaut die een aparte verwantschap vertoont met de Missa Brevis van Ton de Leeuw, een Nederlandse componist uit de 20ste eeuw. In het hart van het programma staat de polyfonie van Josquin en Byrd. Een polyfonie die hedendaagse componisten zoals Pirenne, David Lang en Pärt weer op het spoor zette van een nieuwe eigen componeerwijze.
PROGRAMMA
G. de Machaut (1300-1377)
Josquin des Prez (ca.1450-1521)
Ton de Leeuw (1928-1996)

Maurice Pirenne (1928-2008)

Arvo Pärt (*1935)
An./Ell Llibre vermell (14e eeuw)
David Lang  (*1957)
William Byrd (1540-1623)

Hildegard / Spitteler  (1098-1179)
Messe de Notre Dame:  Kyrie
Memor esto (psalm 118)
Missa brevis:   Kyrie, Sanctus & Agnus Dei
Ego flos campi

I am the true vine (1996)
Mariam matrem
Again (after ecclesiastes) (2005)
O magnum mysterium – Beata Virgo  
Ave Generosa et intacta puella (2019)
Foto
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arjan Veen · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Cobi Faber · Daan den Hartog · Gabriëlle de Moor · Henk Stoeten · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Metske Gerlsma · Thea Bakker · Theo Staats · Ulrikke Reed Findenegg · onder leiding van Jeroen Spitteler
Foto
Maarsbergen - in de Dorpskerk

 
Like a rose 
·   Muziek van de Britse eilanden
■  zaterdag 15 juni 2019  ·  20:15 uur
     Theresiakerk  ·  Lennisheuvel 50  Lennisheuvel (Boxtel)

■  zondag 16 juni 2019  ·  16:00 uur
     Dorpskerk  ·  Woudenbergseweg 52  Maarsbergen
Wat is het toch dat ons zo aantrekt in muziek uit de Engelse traditie? Is het de hang naar het schone? Het gevoel voor harmonie maar met een ‘punch’? Op een galante wijze even op het verkeerde been gezet worden?
Juist nu de afstand tussen de Britse eilanden en het continent groter lijkt te worden, willen we ons laven aan de muziek afkomstig van over de zee.
Als in een bloemlezing willen we genieten van de verschillende klinkende facetten van de Engelse muziek. Zowel oud als nieuw. Van Byrd, Taverner of nog ouder. Of juist meer recent, van Britten, Howells en Stanford. Met midden daarin een roos, zowel bloedrood als sneeuwwit, als een hymne aan de muziek en de inspiratie zelf.

Programma

Anoniem (13de eeuw)
B. Britten (1913-1976)
C. Stanford (1852-1924)
J. Taverner (1490-1545)
E. Elgar (1857-1934)
H. Howells (1892-1983)
B. Britten(1913-1976)

H. Purcell (1659-1695)
H. Howells (1892-1983)
B. Britten (1913-1976)
G. Holst (1874-1934)
W. Byrd (1543-1623)
C. Stanford (1852-1924)



Sumer is icumen in (canon)
Rosa Mystica
The Blue Bird
Dum transisset sabbatum
There is sweet music
Take him, earth, for cherishing
Heaven haven

Remember not, Lord, our offences
a Spotless Rose
Hymn to St. Cecilia
I love my love
Laudibus a Sanctis
Beati quorum via



Foto
Foto
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arjan Veen · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Cobi Faber · Daan den Hartog · Gabriëlle de Moor · Henk Stoeten · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Metske Gerlsma · Thea Bakker · Theo Staats · Ulrikke Reed Findenegg · onder leiding van Jeroen Spitteler

Schemerlicht

■ zaterdag 16 februari 2019 · 20.15 uur
Maartenskerk · Kerkplein Doorn

■ zondag 17 februari 2019 · 16.00 uur
Protestantse Kerk · Hoofdstraat 27 Gorssel
Midden in de winter, terwijl de dagen langzaamaan lengen en het duister beginnen te verdrijven, zingt het Basilius College over licht en hoop, in een programma vol prachtige klanken. Met de polyfonie van Lassus en Palestrina op teksten uit o.a. het boek Job. En de verrassende klanken van Poulenc in de kleine seculiere kantate ‘Un soir de neige’, over de bitterheid van de winter en het verlangen naar bevrijding in het holst van de Tweede Wereldoorlog. Met de uiteindelijke overwinning van het licht in de middeleeuwse gezangen van o.a. Hildegard von Bingen. In het monumentale motet van Brahms ‘Warum ist das Licht gegeben’ maken we de gehele ontwikkeling mee vanaf de klacht van Job tot aan de berusting en het vertrouwen van het slotkoraal. Als hoogtepunt misschien wel weerklinkt de sterrenhemel in het recente werk ‘Stars’ van de Letse componist Ēriks Ešenvalds waarin de zang wordt bege-leid door 6 tonen die uit zuiver gestemde glazen worden opgewekt (zie foto hiernaast)

De concerten bevat een korte pauze.
Programma
Orlando di Lasso - lectio 1
Gregoriaans - Miserére
Giovanni Pierluigi da Palestrina - Super flumina
Francis Poulenc  - Un soir de neige
Ēriks Ešenvalds - Stars
Hildegard von Bingen - O Igne
Orlando di Lasso - lectio 7
Johannes Brahms – Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen
Foto

Draag mij als een zegel op je hart

Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arjan Veen · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Henk Stoeten · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Maria Coolen · Peer Doevendans · Relinde Janssen · Theo Staats · Ulrikke Reed Findenegg · onder leiding van Jeroen Spitteler
■ zaterdag 20 oktober 2018 · 20.15 uur
Engelse Kerk · Begijnhof 48 Amsterdam

■ zondag 21 oktober 2018 · 15.30 uur
De Oude Kerk · Torenstraat 1 Soest
Het Hooglied en andere liefdespoëzie
Zolang de mens leeft, ademt en zingt, zolang heeft hij lief. Hoe kan het anders dat de poëzie van het Hooglied – bijna 3000 jaar oud – maar ook eigentijdse en volkse poëzie ons nog steeds in het hart kunnen raken.
Het Basilius College brengt, onder leiding van zijn nieuwe dirigent Jeroen Spitteler, muzikale liefdesuitingen van oude en eigentijdse meesters. Zoals het serene “I lie” van David Lang (bekend van de film La Grande Bellezza). Een opgetogen Bruiloftslied van Sweelinck en de Five Flower Songs, een vrolijk huwelijksboeket van Benjamin Britten.
Nicolas Gombert   Je prends congie
David Lang   I lie
Francesco Guerrero   Ego flos campi
Healey Willan   Rise up my love
Jan Pieterszoon Sweelinck   Canticum · Diligam Te Domine
Benjamin Britten   Five flower songs  
Henryk Górecki   Kurpian songs  
     Héj  Z Góry · Z Torunia parobecek
Andries Clement   Drie Liefdesmadrigalen  
    
Aan het werk · Liefde · September
Debussy   Dieu, qu’il a fait bon regarder
Kees Doevendans   Le temps a laissié son manteaux
Samuel Barber   To be sung on the water
Gustav Holst   I love my love
Foto
       
Festival Musique
Foto

□ zaterdag 12 mei 2018 · 13.00 uur    deelname aan Festival Musique
Kerkcentrum Goede Rede · Kerkgracht 60 Almere Haven
Basilius College · André van den Bergh · Arjan Veen · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Cor van Twillert · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Peer Doevendans · Relinde Janssen · Thea Bakker · Theo Staats · onder leiding van Jeroen Spitteler
Foto
Andries Clement  In 't lied dat klinkt · Liefde
Camile Saint-Saëns  Calme des nuits
Hugo Wolf  Letzte Bitte
Ola Gjeilo  Northern Lights
Albert de Klerk  O gloriosa Domina
Max Reger  Nachtlied
Billy Joel (arr Philip Lawson) · Lullabye
Foto

Lijd een andere weg

Foto
PASSIETIJD!
Het bijwonen en doorléven van een passie-concert is voor velen een jaarlijks terugkerend ritueel.  Het lijdensverhaal over de laatste dagen van het leven van Christus is dan ook een intens bewogen vertelling, of je nou gelovig bent of niet. Het zet je aan het denken over eigen aardse en geestelijke besognes. Het is dan ook geen wonder dat Bach’s Matthäus-passion in Nederland mateloos populair is. Tientallen produkties met een veelvoud aan uitvoeringen bewijzen het jaar na jaar.

LIJD EEN ANDERE WEG
Basilius College lijdt een andere weg met de CHORAL-PASSION van HUGO DISTLER.
Distler schreef dit werk nadat hij de Matthaüs Passion van Heinrich Schütz had gehoord. Deze passie uit 1932 is een stuk moderner, doch zeer toegangkelijk en van een aangrijpende schoonheid. Opmerkelijk is dat Distler zijn teksten ontleend heeft aan álle vier de evangeliën. De werken “Unser Herr Jesus Christus in der Nacht da, er verraten ward” van Heinrich Schütz en “Tristis est anime mea” van Johann Kuhnau leiden de Choral-Passion toepasselijk in.
Heinrich Schütz     Unser Herr Jesus Christus in der Nacht, da er verraten ward
Johann Kuhnau     Tristis est anime mea
Hugo Distler     Choral-passion
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Annemieke Brouwer · Arjan Veen · Bert van Kooten · Berrie Kolmans · Caralita Vincenten · Cor van Twillert · Dik de Weger · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Peer Doevendans · Relinde Janssen · Tamara Ester · Thea Bakker · Theo Staats · onder leiding van Bas Ramselaar
“Best een zwaar programma, maar dat gaat dit koor uitstekend af.”  · concertbezoeker
“Die Distler heeft er toch wel erg goed over nagedacht!”  · concertbezoeker
■ vrijdag 9 maart 2018 · 20.00 uur
Protestantse kerk · Hoofdstraat 27 Gorssel  

■ zondag 11 maart 2018 · 15.30 uur    
Sint Franciscus Xaveriuskerk
· 't Zand 31 Amersfoort
organisatie Spiritueel Cultureel Centrum
Foto

In die dagen

Foto
Met medewerking van    Heleen Gerretsen (cornetto, blokfluit)
     · Harjo Neutkens (theorbe) · Margo Fontijne (gamba)
     · Teun Wisse (fluit) · Teun Braken (kistorgel)
Nicolaas Gombert   Motet   In illo tempore loquente Jesu
Claudio Monteverdi     Missa   In illo tempore
     [Kyrie · Gloria · Sanctus/Benedictus · Agnus Dei]
Giovanni Pierluigi da Palestrina     Hoogliedmotetten
     Quae est ista · Descendi in hortum nucum · Duo ubera tua
     Motet   Surge illuminare, Jerusalem
Girolamo Frescobaldi   Primo libro dei madrigali  
     Se la doglia e'l martir · Da qual sfhera del ciel
     · Lasso io languisc'e moro · Qui dunque oime, qui dove
Claudio Monteverdi   Madrigali Libro IV / contrafacten  
     Io mi son giovinetta / Rutilante in nocte
     · Si, ch'io vorrei morire / O Jesu, mea vita    

■ vrijdag 10 november 2017 · aanvang 20.00 uur
Pauluskerk · Straatweg 37 Breukelen


■ vrijdag 12 januari 2018 · aanvang 20.15 uur
Pieterskerk · Pieterskerkhof 5 Utrecht

tel u eens voor dat de teletijdmachine van Professor Barabas écht zou bestaan - in welke tijd en plaats zou u een kijkje willen nemen? Wij nemen u mee naar de 16e en 17e eeuw.

In die dagen vertellen componisten als Palestrina en Monteverdi op muzikale wijze verhalen, dankbaar citerend uit de Bijbel. Daarmee nemen zij ons mee naar heel lang geleden, er was eens, in die dagen ... Evangelisten verhalen ter leeringhe over Jesus en in het hooglied spreekt de verbeelding ons ter vermaeck.

Zo schreef Nicolaas Gombert het motet “In illo tempore loquente Jesu ad turbas”: In die dagen, toen Jezus tot de menigte sprak, verhief een vrouw uit het volk haar stem en zei: “Zalig, de schoot die U gedragen heeft, en de borsten die U voedden”. Maar Hij zei: “Zalig eerder, die luisteren naar Gods woord, en het beleven.”

Giovanni da Palestrina begint een motet met “Descendi in hortum nucum”: Ik ging naar mijn notengaard beneden, om te kijken naar de bloesems bij de beek, naar de ranken aan de wijnstok, de granaatappels in bloei.

Stof tot nadenken, nietwaar? Zulke uiteenlopende diepzinnigheden vragen om een expressieve aanpak. Daarom accentueren we de teksten met sprekende instrumenten als kistorgel, gamba, theorbe, fluit en cornetto. Kom en luister zelf. En hopelijk zegt u voort: “In die dagen, trad op, een koor, met stukken van eeuwen her, van componisten hier ver vandaan, met teksten van lang geleden ...”
Basilius College · André van den Bergh · Annemieke Brouwer · Bert van Kooten · Berrie Kolmans · Caralita Vincenten · Cor van Twillert · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Herma van de Coterlet · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Robin Lammertink · Tamara Ester · Thea Bakker · Theo Staats · Timon van Velzen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Een gelooflijk duet

Foto
Zie ze daar zitten. Keurig in het pak. In zwart-wit. En vanwaar die pijp? In die dagen was het vast heel hip, maar vanuit onze kleurrijke tijd met oprukkend rookverbod zien ze er een beetje sneu uit.

Verbonden aan de Haarlemse Sint Josephkerk hebben ze elkaar goed gekend, zowel persoonlijk als in muzikale zin. Wat dat betreft staan deze twee heren in een rijke geschiedenis van kerkmusici als Palestrina of Bach in een nog grijzer verleden, tot Louis Toebosch en Maurice Pirenne in onze tijd.

Hun unieke stijl heeft onderling veel overeenkomsten en is typisch Nederlands. De heren vormen dé inspiratiebron voor veel latere componisten, die tot op heden de Nederlandse kerkmuziek inter­nationaal op een ongekend hoog niveau houden.

Sneu kun je dit gelooflijke duo dus bepaald niet noemen!
Hendrik Andriessen is geboren in 1892 en Albert de Klerk in 1917. Dat is dit jaar 125 en 100 jaar geleden. Reden voor een feestje! Fraaie kerkmuziek vormt de basis van ons programma een gelooflijk duet. Met trots wijzen we u op twee topstukken.

Omaggio a Marenzio (1965) van Hendrik Andriessen - een a capella hommage aan Luca Marenzio - componist uit de late renaissance. Hendrik vermengt hier z'n eigen stijl met de madrigaleske van Marenzio. Dat leidt tot een wonderlijk, doch zeer vocaal meesterwerk.

Super Omnia (1961) van Albert de Klerk. Dit stuk voor koor, orgel én altsolo is speciaal geschreven voor Aafje Heynis - destijds een gevierd altzangeres met een zeer warm stemgeluid. Bas, onze dirigent, studeerde zang bij Aafje en is dan ook verguld deze geestelijke cantate nu met het Basilius College uit te kunnen voeren.

Voorafgaand aan beide stukken zal Bas een korte toelichting geven, op eigen vermakelijke doch leerzame wijze.

Foto
■ vrijdag 19 mei 2017 · aanvang 20.15 uur
Sint Petrusbasiliek · Oude kerkstraat 20 Boxtel
met medewerking van Bert Mooiman Orgel


■ zondag 21 mei 2017 · aanvang 16.00 uur
Sint Bartholomaeuskerk · Kerkberg 3 Beek-Ubbergen
met medewerking van Bert Mooiman Orgel

„Fantastisch, hoe zo'n klein koor deze muziek groots verklankt.”
„Wat Bert Mooiman allemaal uit het eenvoudige koororgel haalt ...
      Ik wist geeneens dat dat er allemaal in zat!”
„Met deze muziek komt het magnifieke Smitsorgel volledig tot z'n recht.”
„Loepzuivere en tekstbewuste solo's - uiteraard verzorgt door eigen
         zangers van Basilius - zonder aanstellerij, heel geloofwaardig! Een verademing.”
„Bas was wel van het grote gebaar – voortreffelijk gedaan.”
„Wauw, die melodie en akkoorden aan het begin van Super Omnia - eindelijk thuis!”
Foto
Bert Mooiman studeerde piano, orgel, kerkmuziek en muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium en ontving de Fock-medaille voor zijn bijzondere artistieke prestaties. Hij won prijzen op internationale orgelconcoursen in o.a. Groningen en Ljubljana. Hij sloot de studie Theorie der Muziek in 2003 af met het artikel “Olivier Messiaen en de Franse harmonie” dat werd gehonoreerd met de Martin J. Lürsenprijs. Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent hoofdvak muziektheorie, piano en improvisatie verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. Hij was gastdocent improvisatie in o.m. Amsterdam, Londen, Boekarest en Montreal. Momenteel werkt hij aan een promotieonderzoek naar de rol van improvisatie in de 19e-eeuwse muziek. Bert Mooiman is vaste organist van de Nieuwe Badkapel te Scheveningen.

Hendrik Andriessen
Pater noster     koor en orgel                 
Sonata da chiesa - Tema con variazione e finale     orgel
Omaggio a Marenzio     koor

Albert de Klerk
Magnificat     koor en orgel
uit Missa Papae Pii X      Kyrie · Gloria · Agnus dei     koor en orgel
O Gloriosa Domina     koor
Super Omnia     koor, altsolo en orgel
Basilius College · André van den Bergh · Annemieke Brouwer · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Cor van Twillert · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Tamara Ester · Thea Bakker · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

In het licht van de avond

Foto
Hieronder enkele citaten, op goed geluk uit het hele
programma geplukt. Zet u schrap ...

de hele wereld vergaat met al haar heerlijkheid
tot het einde der tijden zijn wij in zijn handen
nooit staat zij meer op in al haar schoonheid
de mens leeft en bestaat slechts korte tijd
een pijl door het hart, dof en mat
uit de diepste diepten van mijn hart
de dodelijke takken van verlatenheid
vol geesten en demonen
de nacht, de koude, de eenzaamheid
neem het weg, neem het mee
ik zou wel willen duiken in dromenwaan
ik bezwijk, ik raak verstrooid
door de nacht ben ik omvangen
maar dan ...
grote vlokken sneeuw, recht in mijn armen
de heerlijke sneeuw tegen de zwarte hemel
in elk opzicht zo volmaakt
luister stil, stil naar dit spel
het klinkt naar zacht en mild verlangen
haar schoonheid is eeuwig nieuw
god, wat een feest om naar haar te kijken


Zijn deze teksten u iets te dramatisch? Geniet dan van de meeslepende melodieën en hartstochtelijke harmonieën, waarmee componisten – als Debussy, Reger, Saint-Saëns, Brahms, Hindemith, Poulenc en Milhaud – Basilius deze teksten laten verklanken.
Basilius College · André van den Bergh · Annemieke Brouwer · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Cor van Twillert · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · (Arie Perk · Ineke Baksteen) · onder leiding van Bas Ramselaar
■ vrijdag 27 januari 2017     Utrecht
aanvang 20.15 uur     Nicolaikerk · Nicolaaskerkhof 8

■ zaterdag 28 januari 2017     Zaltbommel
aanvang 20.15 uur     Grote of Sint-Maartenskerk · Kerkplein 1
„Erg knap hoe Basilius omgaat met de grote contrasten
in het programma!” · concertbezoeker.
Foto
Romantiek uit Frankrijk en Duitsland
Johannes Brahms   opus 42   Abendständchen · Vineta · Darthulas Grabesgesang
Camille Saint Saëns   opus 68   Calme des nuits · Les fleurs et les arbres
Hugo Wolf   Sechs geistliche Lieder  · Letzte Bitte
Claude Debussy   Trois chansons de Charles d’Orléans  
     Dieu! qu'il la fait bon regarder · Yver, vous n'estes qu'un vilain
Max Reger   opus 138   Der Mensch lebt und b11estehet · Nachtlied
Maurice Ravel   Trois chansons   Nicolette · Trois beaux oiseaux du paradis · Ronde
Paul Hindemith   Zwölf Madrigäle   Tauche deine Furcht
Francis Poulenc   Un soir de neige   De grandes cuillers de neige ·
     La bonne neige le ciel noir · Bois meurtri bois perdu · La nuit le froid la solitude
Darius Milhaud   Cantate de la Paix
Basilius is trots op haar nieuwe programma, tot de rand gevuld met romantiek. Vol emotie en verbeelding, liefde en natuur, leven en dood. Volmaakt geluk ligt in het verschiet en dan slaat het noodlot toe. Wij draaien het om: Zie de sneeuw in het licht van de avond en ontvlucht de barre werkelijkheid!

Het koor waagde zich wel eerder aan teksten vol emotie en verbeelding, liefde en natuur, leven en dood, maar deze keer zit er wel érg veel drama in. De liederen gaan over de nacht, eenzaamheid en kou. Bij alle miserie in het dagelijks leven is men weleens toe aan een break. En wat is er dan mooier dan grote vlokken sneeuw, in het licht van straatlantaarns. Daar wordt een mens weemoedig van, zó mooi – hypnotiserend haast. En dan dat typische ‘geluid’ van de vallende sneeuw, die stilte – prachtig! Je vergeet alles om je heen.

Basilius heeft gekozen voor componisten die de aangrijpende Franse en Duitse teksten heel nauwkeurig op muziek hebben gezet. Tijdens de repetities hoor je regelmatig zangers zuchten ‘wat is dít mooi’ of ‘heerlijk, betoverend.’ Ja, zingen doe je met je hart.

Dirigent Bas Ramselaar zorgt er ondertussen voor dat de zangers er hun hoofd bij houden, zodat de emoties goed bij het publiek overkomen. Dat is nog niet zo eenvoudig met al die professionele musici die Basilius vormen. “Ze hebben allemaal hun eigen inzichten,” verzucht dirigent Bas Ramselaar met een lach, “en tóch zingen ze bij Basilius.”


Foto
Dit project is mede mogelijk door
een bijdrage van de gemeente Utrecht.

Foto

Prophetiae Sibyllarum

Foto
Er  is sinds de oudheid nogal wat verwarring geweest over de vrouw Sibylle, voornamelijk vanwege haar diverse manifestaties op meerdere plekken. Sibylle – met haar tierende lippen, onopgesmukt en ongeparfumeerd – bestrijkt met haar stem meer dan duizend jaren, dankzij de god in haar.

In de loop der jaren is men gaan spreken van “de Sibyllen” als een groep vrouwelijke, heidense profeten. Zij ontvingen boodschappen van goden en wanneer ze in trance raakten, spraken ze Griekse teksten uit die in hexameters werden opgetekend.

De tekst van de proloog geeft de opbouw van de hele cyclus weer. De teksten zijn anoniem gepubliceerd in 1545 en gewijd aan de twaalf Sibyllen die sinds de Grieks-Romeinse traditie beroemd waren.

Zo is het herdersgedicht “Agrippa” opgedragen aan de Romeinse generaal Marcus Vipsanius Agrippa. Het voorspelt de geboorte van een kind dat de wereld gaat redden. De schrijver Virgilius doelde op Marcellus – een kleinzoon van keizer Augustus – die echter zeer jong stierf. In de Christelijke traditie werd dit beschouwd als een voorspelling van de geboorte van Jezus Christus.

De zangstukken horen paarsgewijs bij elkaar. Elk paar heeft dezelfde modus en sleutels. Lassus experimenteert er lustig op los in deze werken, die af en toe doen denken aan de muziek van Carlo Gesualdo uit dezelfde tijd.

Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gerrit van den Brink · Gijsbert van de Lagemaat · Ilse vanWuijckhuijse · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
■ vrijdag 28 oktober 2016     Rotterdam Delfshaven
aanvang 20.15 uur
     Pelgrimvaderskerk · Aelbrechtskolk 20
mmv Jelma van Amersfoort Luit

■ zaterdag 29 oktober 2016     Apeldoorn
aanvang 20.15 uur     Onze Lieve Vrouwekerk · Hoofdstraat 18
mmv Jelma van Amersfoort Luit
„Van Clements “Slaap” liepen de rillingen over mijn rug:
zó'n loepzuiver, vinnig slot!”  · concertbezoeker.
„Wat komt Sweelinck - mijn favoriete componist
- bij jullie toch goed tot z'n recht!” · concertbezoeker.
Foto
Jacob Clement / Clemens non Papa   Ego flos campi
Joannes Tollius   Ego flos campi
Josquin Baston   Languir me fais
Daan Manneke   Je lève mes yeux aux montagnes
Jan Pieterszoon Sweelinck  
     Ne veuilles pas ò Sire · Mon Dieu, j’ay en toy esperance · Ab Oriente
Andries Clement   Hooglied I + II · Wee mij · De slaap
Orlando di Lasso   Prophetiae Sibyllarum   Prologue Carmina Chromatico ·
     I Sibylla Persica · II Sibylla Lybica · III Sibylla Delphica · IV Sibylla Cimmeria ·
     V Sibylla Samia · VI Sibylla Cumana · VII Sibylla Hellaspontiaca · VIII Sibylla Phrygia ·
     IX Sibylla Europaea · X Sibylla Tiburtina · XI Sibylla Erythraea · XII Sibylla Agrippa
Foto
Jelma van Amersfoort studeerde luit bij Fred Jacobs aan het Conservatorium van Amsterdam, aangevuld met masterclasses bij Robert Spencer, Nigel North en Christina Pluhar. Ze speelt free-lance bij barok-ensembles en projecten, zoals de Utrechtse Domcantorij, kamerkoor Frascanti en Cappella Pratensis. Jelma nam deel aan cd-opnames van muziek van Salomone Rossi met het Franse ensemble Hypothésis. Ze verzorgt regelmatig korte luit solo optredens bij exposities of lezingen. Jelma van Amersfoort speelt op luiten van de Nederlandse luitbouwer Martin de Witte. Behalve luitist is ze musicoloog en doet ze onderzoek naar de gitaar in de achttiende eeuw.
Foto

Drop slow tears - notes from a small island

Foto
Stephen Connolly is vooral bekend als baszanger bij “The King’s Singers”. Tussen 1987 en 2010 gaf hij met deze vermaarde a capella groep talloze concerten over de hele wereld.

Momenteel treedt hij op als solo-zanger en houdt zich vooral bezig met educatieve activiteiten in vocale muziek. Naast het geven van vele workshops is hij ook oprichter en directeur van “The international a cappella school” en docent Vocal studies aan het “Ladies’ college” in Cheltenham”.
I dedicate this program to those migrant children
who have lost their lives to the sea.
· Stephen Connolly
■ zaterdag 4 juni 2016     Utrecht
aanvang 20.15 uur     Nicolaikerk
· Nicolaaskerkhof 8
onder leiding van Stephen Connolly

■ zondag 5 juni 2016    Doesburg
aanvang 15.30 uur    Grote of Martinikerk ·
Kerkstraat 4
onder leiding van Stephen Connolly
muzikale rouw van niveau - recensie Maarten-Jan Dongelmans

Foto
Foto
In 2014 nam het Basilius College deel aan “Sacred Bridges” – een project in het kader van afnemende tolerantie jegens islam, minderheden en asielzoekers. Het bijzondere programma bestond destijds uit een vervlechting van Psalmen van David in de joodse, christelijke en islamitische traditie. Dit alles onder leiding van Stephen Connolly.

De inspirerende samenwerking van toen leidt nu tot Drop slow tears – notes from a small island. Stephen: “Een groot deel van het programma is van reflectieve en devotionele aard, een rode draad van langzaam vallende tranen gelardeerd met gekleurde penseel-streken van spiritueel optimisme. Ik ben opgetogen dit programma met het Basilius College te presenteren. I think we have a winner!”
„Stephen vraagt veel van de zangers.
Ik heb ademloos zitten luisteren.” · concertbezoeker.
„Basilius verrast ook met lichter repertoire.”
· concertbezoeker.
De bewogen tekst “Drop slow tears” vomt de rode draad, in zettingen van Gibbons, Walton én Leighton. Verder bestaat het programma uit het prachtige “Requiem” van Howells en andere werken uit alle perioden van de rijke Engelse koortraditie – van Tallis en Byrd via Purcell tot Delius – five centuries of English choral music.

Het concert sluit af met een aantal beroemde King’s Singers‐arrangementen die weliswaar niet in dezelfde voorafgaande beschouwende geest zijn, maar die de dan gecreëerde sfeer zeker niet verstoren. Als speciale bijdrage heeft Stephen één zo'n arrangement in een Basilius-zetting herschreven.
„Opgedragen aan vluchtelingkinderen die het leven lieten … en dan aan het eind  “Th0u little tiny child” … indrukwekkend!” · concertbezoeker.

Drop, drop, slow tears and bathe those beauteous feet
which brought from heaven the news and prince of peace:
Cease not, wet eyes, his mercy to entreat;
to cry for vengeance sin doth never cease.
In your deep floods drown all my faults and fears;
Nor let his eye see sin, but through my tears.
„Letterlijk rillingen na een lange stilte aan het eind van het requiem.” · concertbezoeker.
„Het requiem van Howells, daar wil je voor sterven.” · concertbezoeker.
„Het concert eindigt op de virtuoze King's Singers toer.  Het swingende Blackbird
     verdient een open doekje. Het publiek is er echter stil van.”
          · Maartan-Jan Dongelmans, organisator muziek Martinikerk.
Thomas Tallis   If ye love me · In jejunio et fletu
William Byrd   Ye Sacred Muses · Haec Dies
Orlando Gibbons   Drop, Drop, Slow tears
Henry Purcell   Hear my Prayer, o Lord
Robert Lucas Pearsall   Lay a Garland
Charles Villiers Stanford   Three Latin Motets  
     Justorum animae · Coelos Ascendit hodie · Beati quorum via
Charles Hubert Parry   There is an old belief uit Songs of Farewell
William Walton   Drop, Drop, Slow Tears
Herbert Howells    Requiem     1 Salvator mundi · 2 Psalm 23 · 3 Requiem in aeternam 1 ·
     4 Psalm 121 · 5 Requiem in aeternam 2 · 6 I heard a voice from heaven
Kenneth Leighton   Drop, Drop, Slow Tears uit Crucifixus pro nobis
Frederick Delius   To be Sung on a Summer night on the Water
arr. Philip Lawson   traditional    Down to the river to Pray
arr. Daryl Runswick   Irish traditional   She moved through the Fair
Billy Joel, arr. Philip Lawson    Lullabye (Goodnight, my angel)
Lennon & McCartney, arr. Daryl Runswick   Blackbird
arr. Stephen Connolly   traditional   Thou little tiny child

Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Bas Ramselaar · Bert van Kooten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gerrit van den Brink · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Tjalling Roosjen · (Caralita Vincenten · Thea Bakker) · onder leiding van Stephen Connolly
Foto

Ravissant

Foto
□ zondag 31 januari 2016     Boxtel
aanvang 15.00 uur     Sint Petrusbasiliek
· Oude kerkstraat 20
medewerking aan Ravissant · organisatie Peer Doevendans
ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Peer Doevendans

Rudolf Escher   Ciel, air et vents - deel III:  Ciel, air et vents
Albert de Klerk   Pater Noster
Andries Clement   Liefde · Daar waar geen gras wou groeien · Hooglied I · de slaap

Jacob van Berchem   O Jesu Christe
Giaches de Wert   Adesto dolori meo
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Claudia Witlam ·  Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat Kees Doevendans · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rineke de Wit · Saskia Kruysse · Thea Bakker · onder leiding van Bas Ramselaar
 „In wat een prachtige gezelschappen zing jij, ik ben er gewoon jaloers op!
     Vooral het Basilius College maakte op mij veel indruk. Dat is echt een topkoor
     met een magnifieke koorklank.”  · Piet van de Krogt (countertenors onder elkaar)

„Het eerste koor zong mooi, het kwartet was erg leuk,
     maar dat laatste koor zong prachtig!” · concertbezoeker

Foto

Ciel, air et vents

Foto
Koormuziek van componisten uit Nederland en Vlaanderen, van vroeger en nu.
■ zaterdag 30 januari 2016     Amersfoort
aanvang 20.15 uur
     Sint Franciscus Xaveriuskerk · 't Zand 31

Het programma Ciel, air et vents is vernoemd naar het gelijknamige werk van Rudolf Escher - een van de belangrijkste componisten uit de 20e eeuw. Het driedelige werk wordt omgeven door oude en nieuw muziek van onder andere Jacob Clément (alias Clemens non Papa - 16e eeuw) en de hedendaagse Andries Clement (*1943). De laatste was vijfentwintig jaar directeur van het Conservatorium in Tilburg. Hij schrijft in een gematigd moderne stijl.
Jacob van Berchem   O Jesu Christe
Giaches de Wert   Adesto dolori meo
Jacob Clement / Clemens non Papa   Ego flos campi · Je pren en gré / Morir my fault
Souterliedekens: Als ick riep met verlanghen · Verhoort Heer myn gheclach
     · Veroordeelt o Heer, ick bid U straffen wilt · Ick heb gheroepen tot U, o Heer
Rudolf Escher Ciel, air et vents:
    
O Fontaine Bellerie · Quand ce beau Printemps je voy · Ciel, air et vents
Andries Clement   Aan het werk · Liefde · September · Hooglied I · Hooglied II
     In ’t lied dat klinkt · De slaap · Daar waar geen gras wou groeien ·  Kathedralen
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Claudia Witlam ·  Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rineke de Wit · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto
27 januari 2016
Stad Amersfoort
interview
Foto

de Nederlanden

Foto
Wij brengen in dit programma vijf eeuwen koormuziek voor gemengd koor à capella van Nederlandse componisten (incluis de Zuidelijke Nederlanden tot 1830). De allermooiste koormuziek, van de Renaissance tot en met de 20e eeuw, van Nicolaas Gombert tot Jetze Bremer.

Van 1985 tot 2001 was onze dirigent Bas Ramselaar vaste baszanger in het fameuze Nederlands Kamerkoor en heeft zodoende veel van de vaak prachtige Nederlandse koorcomposities mogen zingen onder leiding van onder anderen Uwe Gronostay, Huub Kerstens, Paul van Nevel en Ed Spanjaard. De repetities, opnamen en concerten onder leiding van deze specialisten waren voor hem als profzanger en dirigent als het ware gratis masterclasses.

De wens om met dit rijke koorrepertoire uit de Nederlanden bezig te blijven kreeg met het Basilius College zijn vervulling in 2013 met het programma Vox Neerlandica, waarmee we een aantal concerten hebben gegeven in Nederland en Duitsland. Er is zoveel moois gecomponeerd in ons eigen kikkerlandje dat het hoog tijd werd om nog meer meesterwerken van eigen bodem ter hand te nemen.

Niet alleen muzikaal valt er bij dit concertprogramma te genieten. Ook de teksten zijn van een ware schoonheid. De teksten van de eerste vijf werken zijn voornamelijk van Bijbelse oorsprong. Daarna hoort u gedichten van onder anderen Fazio degli Uberti (14e eeuw), Pierre de Ronsard (16e eeuw) en Servaes Daems (19e eeuw).
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Bert van Kooten · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Henk van Kerkhoff  · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
■ donderdag 1 oktober 2015     Tiel
aanvang 20.00 uur     Grote of Sint-Maartenskerk · Kerkplein 4

■ zaterdag 3 oktober 2015     Soest
aanvang 20.15 uur     De Open Hof · Veenbesstraat 2

□ zaterdag 10 oktober 2015     Halle an der Saale (D)
aanvang 19.30 uur     Dom · Kleine Klausstraße 6     delen uit De Nederlanden

□ zondag 11 oktober 2015     Halle an der Saale (D)
aanvang 10.00 uur     Dom · Kleine Klausstraße 6     kerkdienst · delen uit De Nederlanden
„Voor mijn vriend was dit het eerste concert met koormuziek:
     hij viel met z'n neus in de boter!” · concertbezoeker.
„Soms gaat het dak eraf - kippenvel. Een oogwenk later klinkt het Basilius zeer ingetogen.
     Weer kippenvel!” · Anne Hellings, concertbezoeker.
„De harmoniën in het Onze Vader - heel fraai en geloofwaardig!”  ·
     Anske Doevendans, concertbezoeker.
„Hela! Waarom verdwijnt het koor vijf minuten van het podium?
     Wij willen meer!” · concertbezoeker.
Nicolaas Gombert  In illo tempore loquente Jes · Tulerunt Dominum meum
Pierre De Manchicourt  Kyrie uit Missa Veni Sancte Spiritus
Jan Pieterszoon Sweelinck  Mon Dieu j'ay en toy esperance · In te Domine speravi
Herman Hollanders  O vos omnes
Hendrik Andriessen  Omaggio a Marenzio
Floris van der Putt  O keer dine oghen
Albert de Klerk  Pater Noster · O gloriosa Domina
Jetse Bremer  Daar was een sneeuwwit vogeltje · Dientje, Dientje
Foto
„Ich habe mich heute mit Freundinnen bei Kaffee und Kuchen getroffen und dabei meine Begeisterung von gestern abend herausgelassen. Es war wirklich zauberhaft - erst im Dunkeln diese Klänge nach draußen als ich Euch draußen zugehört habe und dann dieses Besondere mit Eurem Chor. Da ist wirklich jeder eine Persönlichkeit und man hat die Stimmen der Einzelnen so gut unterscheiden können. Die Dynamik durch die Veränderung konnte man spüren.
Ich habe auch die klare Stimme der großen Frau in Erinnerung, die Du mir vorgestellt hast. Wir hatten ja den Vergleich zu dem anderen Chor. Die Sänger bildeten eine Einheit und  wirkten im Gegensatz zu Eurem Auftreten starr. Ich glaube auch, Ihr habt sehr unterschiedliche Lieder gesungen und dabei Abwechslung mitgebracht. Danke, daß Du mich eingeladen hast.” · Ursula Scharf.
Foto
okt 2015
aankodinging
Foto

Familie Bach

Foto
Bij “de Familie Bach” denkt men al snel aan de beroemde muzikale zonen van Johann Sebastian Bach, zoals Wilhelm Friedemann en Carl Philipp Emanuel. Zij komen deze avond niet aan bod, wel koorwerken van Bach zelf en zijn voorvaderen en tijdgenoten, zoals twee generaties eerder Johann Bach en één generatie eerder Johann Michael Bach en Johann Christoph Bach. Sinds eind vorige eeuw worden vele van deze belangwekkende composities weer uitgevoerd en wie dit concert bezoekt zal horen dat dit zeer terecht is. Hoewel er ooit veel gedrukte muziek verloren ging, is het met name aan de verzameldrang van de grote Bach zelf te danken dat wij nu nog weten van zijn voorouders en hun hoogstaande muziek.
■ vrijdag 24 april 2015     Zeist
aanvang 20.15 uur     Kapel Dijnselburg · Amersfoortseweg 10
met medewerking van Henk van Zonneveld op orgel · Jan Hollestelle op violone


■ zaterdag 25 april 2015     Hendrik-Ido-Ambacht
aanvang 16.00 uur     Dorpskerk · Kerkplein 13
met medewerking van     Henk van Zonneveld op orgel · Jan Hollestelle op violone

„Ik weet dat het niet zo hoort, maar ik had  na élk stuk willen applaudisseren!” · concertbezoeker.
„Ik werd getroffen door de kwaliteit, het enthousiasme
     en de uitstraling bij de a-capella werken.” · concertbezoeker.
„Dat ik dit op mijn leeftijd nog mag meemaken: een geschenk!” · bezoeker (organiste, 83 jaar).
„Het plezier spatte er weer van af!”  · Anne Hellings, liefhebber oude muziek.
Johann Bach Unser Leben ist ein Schatten
Johann Michael Bach Das Blut Jesu Christi · Fürchtet euch nicht
Johann Christoph Bach Der Gerechte, ob er gleich · Fürchte dich nicht
     · Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren

Johann Sebastian Bach Ich lasse dich nicht
Johann Ludwig Bach Unsere Trübsal · Das ist meine Freude
Johann Sebastian Bach Lobet den Hernn, alle Heiden

Een deel van het programma zingt het koor zonder begeleiding en voor het overige hoort u basso continuo met organist Henk van Zonneveld en Jan Hollestelle op violone. Op orgel klinken ook enkele solostukken. Het concert wordt besloten met het geliefde en virtuoze motet “Lobet den Herren” van de meester Johann Sebastian.
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Passie

Met inmiddels drie jaar ervaring in het succesvol organiseren van concerten in de kerk van de Broedergemeente, introduceert Lions Club Zeist ter Bergen dit jaar met trots het Zeister Passieconcert. Een nieuw, uniek concept dat de komende jaren zal worden uitgebouwd tot een jaarlijkse terugkerende traditie in de passietijd.
Foto
Genieten van klassieke muziek, speciale uitvoeringen voor de passietijd, voor en door Zeistenaren is daarbij het uitgangspunt. Uiteraard met als belangrijkste doelstelling fondsen te werven voor een goed doel. De opbrengst van het Zeister Passieconcert komt geheel ten goede aan de Stichting Bartimeus waar Lions zich ook reeds persoonlijk voor inzetten.

Het Zeister Passieconcert 2015 zal worden uitgevoerd door het professionele kamerkoor Basilius College. Een koor dat z'n oorsprong vindt in Zeist en onder leiding van Bas Ramselaar inmiddels landelijke bekendheid heeft opgebouwd.

Het koor zingt meesterlijk op muziek gezette teksten die allen handelen over het Lijden van Christus en over ieders zoektocht naar een plaats om te leven en met elkaar te delen, om elkaar tegen te komen, om te herdenken en te vieren, op weg naar het paasfeest. De gezongen werken afkomstige uit de 17e en 18e eeuw - de Baroktijd - zijn Duitse en Latijnse motetten en koralen van onder andere Johann Sebastian Bach en zijn leerlingen Johan Kirnberger en Johann Altnickol.

■ zaterdag 28 maart 2015     Zeist
aanvang 20.00 uur     Kerk Evangelische Broedergemeente · Zusterplein 12
organisatie Lions Club Zeist ter Bergen  
mmv Jan-Paul de Leeuw op orgel · Juun Voorhoeve op violone
Foto
Johann Sebastian Bach Christus, der uns selig macht
Johann Michael Bach Das Blut Jesu Christi
Antonio Lotti Miserere mei, Deus
Johann Pachelbel Herzlich ut mich verlangen (orgel)
Melchior Franck Siehe, mein Knecht wird weislich tun
Johann Hermann Schein An Wasserflüssen Babylon
Johann Philipp Kirnberger An den Flüssen Babylons
Johann Sebastian Bach Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld
Johann Christoph Altnickol Befiehl du deine Wege


Johann Christoph Bach Fürchte dich nicht, denn ich hab dich erlöst
Johann Ludwig Bach Unsere Trübsal

Johann Sebastian Bach Christ lag in Todesbanden (orgel)
Wipo de Bourgogne Victimae Paschali Laudes
Michael Praetorius Christ lag in Todesbanden (sattb)

Johann Herman Schein Christ lag in Todesbanden

Michael Praetorius Christ lag in Todesbanden (saatb)
Johann Sebastian Bach Wir essen und leben wohl zum süß
en Brot geladen


Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Vale of Tears

‘Vale of Tears’ oftewel ‘Tranendal’ is de titel van dit concertprogramma. Onder het motto “droevige muziek is heel vaak mooie muziek, en omgekeerd” geniet u van Part-songs en Hymns van Britse componisten uit de 17e, 19e en 20e eeuw.
Foto
■ vrijdag 23 januari 2015     Boxtel
aanvang 20.15 uur     Sint Petrusbasiliek · Oude kerkstraat 20
met medewerking van     Henk Zonneveld op orgel · Jan Hollestelle op violone


■ zaterdag 24 januari 2015     Amersfoort
aanvang 20.15 uur     Sint Franciscus Xaveriuskerk · 't Zand 31
met medewerking van     Henk Zonneveld op orgel · Jan Hollestelle op violone

Foto
Edward William Elgar uit opus 53 Deep in my Soul - Owls
Robert Lucas Pearsall Part-songs Lay a garland · Light of my soul · Adieu! My native shore
Kenneth Leighton Drop, drop slow tear
John Derek Sanders The reproaches
Thomas Morley Funeral Sentences the First Dirge Anthem I am the resurrection and the life ·
               I know that my Redeemer liveth · We brought nothing into this world
Henry Purcell Funeral Sentences the Second Dirge Anthem Man that is born of a woman ·
               In the midst of life · Thou knowest, Lord, the secrets of our heart (first setting)
Thomas Morley Funeral Sentences the Third Dirge Anthem I heard a voice from Heaven
Henry Purcell Thou knowest, Lord, the secrets of our heart (second setting)
Foto
Henk Zonneveld en Jan Hollestelle in de bloemetjes gezet
Basilius College · André van den Bergh · Anthony Scheffer · Arie Perk · Bas Ramselaar · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Cor van Scheltinga · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Saskia Kruysse · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · Saskia Kruysse · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto
22 januari 2015
Stad Amersfoort
aankondiging
Foto
11 december 2014
Brabants Centrum
aankondiging
Foto
15 januari 2015
Brabants Centrum
interview
Foto
29 januari 2015
Brabants Centrum
recensie
„Wát een uitstekend koor en wát een duidelijke approach!”
     · Jan Hollestelle, violonist bij concert.
„Vreselijk goed concert: het gíng ergens over.” · Els van Rhijn.

„Nooit eerder een koor gehoord dat de akoestiek
     van de Sint Petrusbasiliek volledig naar z'n hand zet.” · concertbezoeker.
„Bij welk koor maak je dat mee? Basilius blijft het héle concert op topniveau.”
     · concertbezoeker.
„Zo erg genoten van een indrukwekkend concert: ik ben direct fan geworden.”
      · An Boersen.

„Ik heb genoten en was zelfs even tot tranen geroerd.” · Marion van Achthoven.
„De moderne werken van Leighton en Sanders waren toegankelijk
     en indrukwekkend - er werd ademloos geluisterd.”
     · David Andreae, recensie Brabants Centrum.
„De bas-melodie in "Deep in my soul" raakte me diep.” · Helmuth Verlangen.
„De klank is opvallend homogeen en tegelijkertijd helder in alle stemmen.” 
     · David Andreae, recensie Brabants Centrum.
„Hier zal ik dagenlang van nagenieten!” · concertbezoeker.

In het eerste deel van dit concert hoort u uit Four unaccompanied Part-songs opus 53 van Edward Elgar het nobele Deep in my Soul en het mystieke Owls (‘What is that?… Nothing’). Van Robert Lucas Pearsall klinken Romantische Part-songs geschreven in de polyfone Renaissancetraditie: Lay A Garland, Light Of My Soul en Adieu! My Native Shore. 

Na deze wonderschone profane songs volgen werken van twee componisten, welke de droevige en vrome inslag van dit programma mede illustreren: Drop, drop slow tears uit de cyclus Crucifixus pro nobis van Kenneth Leighton en het archaïsch aandoende The Reproaches (‘O my people’) van John Sanders, waarin de afwisseling van meerstemmigheid en ‘plainsong’ (éénstemmig reciterend) associaties oproept met het beroemde en in de Engelse kathedralen veel gezongen Miserere mei van Gregorio Allegri (1582-1652).

In het tweede deel van dit concert krijgt u vocale muziek te horen die heeft geklonken tijdens de rouwplechtigheden voor     Queen Mary II van Engeland. Tijdens deze begrafenis van deze echtgenote van King William III, de Nederlandse stadhouder Willem III van Oranje, klonken naast indrukwekkende marsmuziek, canzones en een aantal motetten van de toenmalige hofcomponist Henry Purcell ook composities van andere Engelse meesters die eerder in Westminster Abbey waren uitgevoerd, zoals traditiegetrouw bij staats-begrafenissen sinds 1603, de zogenaamde Dirge Anthems (dirge = klagen) van Thomas Morley, waarvan de tekst voorgeschreven werd door het Common Book of Prayer. Deze Anthems werden in drie delen gezongen. Henry Purcell schreef voor die gelegenheid zijn beroemd geworden zetting van The Second Dirge Anthem: Man that is born of a woman –  In the midst of life – Thou knowest, Lord, the secrets of our  hearts, waarin hij een prachtige synthese bereikt tussen de stijl van zijn voorganger Morley uit de Renaissance en de nieuwe Barokstijl uit zijn eigen tijd.
Foto

Franciscus van Assisi

Foto
het Utrechts Kinderkoor     foto: Douwe Dillingh
Foto
Jan Hage
De heilige Franciscus leefde in de twaalfde eeuw in het Italiaanse Assisi. Volgens de overlevering was hij in zijn jeugd een creatief en fijngevoelig mens en gedroeg zich bij tijd en wijle als minnezanger en troubadour. Franciscus was goed voor melaatsen, zwervers, planten en dieren. Hij zou een preek voor dieren gehouden hebben, reden om op werelddierendag een concert aan hem te wijden.
„Wist niet wat ik moest verwachten toen ik de flyer in mijn hand kreeg. Het was heel indrukwekkend en ik ben zó blij dat ik ben komen luisteren!” · concertbezoeker.
Het programma bestaat uit een aantal werken rond deze heilige, zoals de Vespers-hymne Sint Franciscus van Guillaume Dufay en Franciscus' vier Petites Prières van Francis Poulenc. Het Utrechts kinderkoor onder leiding van Thea Bakker zingt onder andere delen uit de Messe à trois voix van André Caplet.

Beide koren voeren samen met Schola Clemensis (gregoriaans) het befaamde Requiem van Maurice Duruflé uit, een laatromantisch werk uit de twintigste eeuw. Wij prijzen ons gelukkig met de ondersteuning van virtuoos orgelspel van de Utrechtse  Domorganist Jan Hage.

■ vrijdag 3 oktober 2014     Utrecht
aanvang 20.15 uur     Sint Willibrordkerk · Minrebroederstraat 21
met medewerking van het Utrechts Kinderkoor olv Thea Bakker
en Jan Hage op orgel · Schola Clemensis olv Henk van Kerkhoff


■ zaterdag 4 oktober 2014     Amsterdam
aanvang 20.15 uur     Hofkerk - Martelaren van Gorcum · Linnaeusof 94
met medewerkng van het Utrechts Kinderkoor olv Thea Bakker
en Jan Hage op orgel · Schola Clemensis olv Henk van Kerkhoff

Guillaume Duffay Vespers·hymne Sint Franciscus van Assisi Proles de caelo prodiit
André Caplet Messe à Trois Voix Sanctus · O Salutaris hostia
Francis Poulenc Quatre petites prières de Saint Francois d’Assise Salut, Dame Sainte ·
      Tout puissant, très Saint · Seigneur, je vous en prie · O mes très chers frères
Francis Poulenc Petites Voix Le chien perdu · En rentrant de l’école · Le hérisson
Ro Ogura Hotaru koi
Edward Grieg Lockweise
Maurice Duruflé  Requiem   
     I Introïtus · II Kyrie · III Graduale · IV Offertorium ‘Domine Jesu Christe’
     V Tractus ‘Absolve, Domine’  · VI Sanctus  · II Pie Jesu
     III Antiphona III ‘Ego sum’ · IX Agnus Dei  · X Communio ‘Lux aeterna’
     XI Responsorium ‘Quemadmodum desiderat’
     XII Responsorium ‘Libera me’  · XIII Antiphona I ‘In paradisum’
     XIV Antiphona II ‘Chorus angelorum’

Basilius College · André van den Bergh · Anthony Scheffer · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · Saskia Kruysse (gast)  · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Jubileumconcert
Basilius College · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
□ zondag 31 augustus 2014     Soest   
aanvang 16.00 uur     Open Hof · Veenbesstraat 2
medewerking aan jubileumconcert Tjalling Roosjen 40 jaar kerkmusicus
delen uit Best of Basilius

Nicolaas Gombert Tulerunt Dominum meum
Robert Parsons Ave Maria
Jan Pieterszoon Sweelinck Mon Dieu j'ay en toy esperance
Salamone Rossi Hebreo Psalm 128 - Shir hammalót
Hubert Parry There is an old belief
Albert de Klerk O Gloriosa Domina
Ola Gjeilo
Northern Lights

Foto

Best of Basilius

Bas Ramselaar slaagde er in korte tijd in de groep tot een muzikale eenheid te smeden, door de combinatie van wekelijkse intensieve ochtend-repetities te Zeist, individuele coaching en gedegen zelfstudie van de leden.
„Het koor heeft laten horen dat de menselijke stem een schitterend instrument kan zijn. De vier verschillende stemmen harmonieerden prachtig. Ieder ging met een glimlach weer naar huis, genietend van het in gedachten vocale nagloeien van dit geweldige concert. Aanbevolen!”  
· Piet van Vledder, parochiaan OKK Hilversum.

De fraaiste werken uit Basilius-programma's van afgelopen jaren - onder andere van Sweelinck, Sibelius, Parry, Kodály en Lauridsen (van de laatste hoort u diens beroemde werk O Magnum Mysterium) - vormen een staalkaart van composities van toondichters uit Engeland, Hongarije, Nederland en Scandinavië.
■ vrijdg 23 mei 2014     Zeist
aanvang 20.15 uur     Kapel Dijnselburg · Amersfoortseweg 10

■ zaterdag 24 mei 2014     Hilversum
aanvang 20.15 uur     Oud-Katholieke kerk St Vitus · Melkpad 12
OKK Hilversum
recensie

Nicolaas Gombert Tulerunt Dominum meum 
Robert Parsons Ave Maria
Jacob Handl Mirabile mysterium
Jan Pieterszoon Sweelinck Mon Dieu j'ay en toy esperance
Salamone Rossi Hebreo Psalm 128 - Shir hammalót
Jean Sibelius Män från slätten och havet
Hubert Parry There is an old belief
Zoltán Kodály Akik mindig elkesnek
Morton Lauridsen O Magnum Mysterium
Albert de Klerk O Gloriosa Domina
Ola Gjeilo Northern Lights
Paul Mealor Locus iste
Einojuhani Rautavaara 1e Katisma

Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · Tobias Segura Peralta · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Sacred Bridges

Foto
foto: Jan Moll fotografie
Ter gelegenheid van hun vierde lustrum organiseert gemengd koor Scherzando uit Driebergen een project in samenwerking met het Duits-Turkse ensemble Sarband en het Basilius College. In het kader van afnemende tolerantie jegens Islam, minderheden en asielzoekers bestaat het programma uit een vervlechting van oude West-Europese, Joodse en Turks-Islamitische muziek. Dit alles onder vakkundige leiding van voormalig King's Singers-zanger Stephen Connolly!
□ zaterdag 3 mei 2014     Utrecht
aanvang 20.15 uur     Geertekerk · Geertekerkhof 23
op initiatief van gemengd koor Scherzando     in samenwerking met ensemble Sarband
onder algehele leiding van Stephen Connolly

□ zondag 4 mei 2014     Driebergen
aanvang 15.00 uur     Grote Kerk · Hoofdstraat 115
op initiatief van gemengd koor Scherzando     in samenwerking met ensemble Sarband
onder algehele leiding van Stephen Connolly

„These Basilius guys are real pro’s and together with Scherzando they blend into a véry nice wall of sound!” · Stephen Connolly, algeheel leider Sacred Bridges (voormalig King's Singer).
Foto
workshop: Stephen Connolly instrueert Scherzando      foto: Hanno Smits
Foto
workshop: Basilius College olv Stephen Connolly     foto: Hanno Smits
Foto
Stephen Connolly
PSALMEN VAN KONING DAVID
Salamone Rossi Hebreo
Claude Goudimel  / Ali Ufkî
Ali Ufkî / Claude Goudimel
 Jan Pieterszoon  Sweelinck
Genfer Psalter / Ali Ufkî
Italienisch-Jüdische  liturgie
 Salamone Rossi  Hebreo
Ali Ufkî
 Salamone Rossi  Hebreo
Ali Ufkî
Ali Ufkî / Genfer Psalter
 Jan Pieterszoon  Sweelinck
Genfer Psalter / Ali Ufkî
Jan Pieterszoon  Sweelinck
Ali Ufkî / Claude Goudimel

 Salamone Rossi  Hebreo
 Johann Sebastian Bach

IN DE JOODSE, CHRISTELIJKE EN ISLAMITISCHE TRADITIE
Psalm 124   Shir hamma'alot ledavid. Lulei ädonai
Psalm 9       De tout mon  cueur / Ya rezzâk
Psalm 8       Ey  perverdegârımız / O nostre Dieu
Psalm 6       Ne veuilles pas ò  Sire   =
Psalm 6       Ne veuilles pas ò  Sire / Allahu kaviyyün
Psalm 113   Halelujàh Halelù Avdè Adonày
Psalm 118   Odekhá ki ´anitáni   -
                       Peşrev Mevc-i deryâ
Psalm 111   Haleluyah, Ode  adonai   -
                      Acem Ilahi Ya Ilahi
Psalm 7       Ümîd tutub sana sığındım / Mon Dieu, j’ay en toy esperance
Psalm 7       Mon Dieu, j’ay en  toy esperance   =
Psalm 2       Pourquoy font  bruit et s’assemblent les gens? / Derler ki kovalum
Psalm 2       Pourquoy font  bruit et s’assemblent les gens?   =
Psalm 5       Diyeceğim  kelimâtımı Ya Allah /
                      Entends à la voix tres ardente de ma clameur, mon Dieu
Psalm 128   Shir hammalót   -
Koraal         Wie soll ich dich empfangen   -
                               - met medewerking van Basilius     = geheel verzorgd door Basilius

Foto
8 mei 2014 Stichter Courant recensie
„Een onvergetelijke ervaring! Prachtig hoe muziek verbinding legt  tussen uiteenlopende doch verwante culturen en religies.” · Peter Iping, concertbezoeker.

„Heb ademloos geluisterd en gekeken! De betoverende derwish dans, bijzondere instrumenten, koor, entourage, alles klopte.”
· Antoinette Steinman, concertbezoeker.


„Dit concert vergeet ik mijn hele leven niet meer!”
· Ann Steinman-de Koning, 84 jaar.


„Prachtig, kippenvel, tranen! De laatste zin Shalom Israel ... en dat op 4 mei! En die toegift: een Duits christelijk koraal meegezongen door een Rabbi en een Moslim. Zo kan het dus!” · Harry Nolles, concertbezoeker.

Foto
foto's: Jan Moll fotografie
Foto
Foto
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · Tobias Segura Peralta
· onder leiding van Stephen Connolly
Foto

Northern Lights

Een reis met liederen, psalmen en hymnen voor gemengd koor à cappella van topcomponisten. Door het samengaan van geluidsfrequenties vormen onze stemmen vocalen, vergelijkbaar met de schitterende kleurschakeringen van het Aurora Borealis - het Noorderlicht.
■ vrijdag 17 januari 2014     Soest
aanvang 20.15 uur     De Open Hof · Veenbesstraat 2

■ zaterdag 18 januari 2014     Steenwijk
aanvang 15.00 uur     Kleine Kerk · Vrouwenstraat 5

■ zaterdag 29 maart 2014     Zwammerdam
aanvang 16.00 uur     Dorpskerk · Kerkplein 5
Foto
foto: Peer Doevendans
„Muziek brengt je in een andere wereld, maar vanavond was dat in een totáál andere wereld. Zoals 'Immortal Bach' ... ik dacht echt: hoor ik nu wat ik hoor? En dat met alleen de menselijke stem? Ik ben vrij blanco naar dit concert gekomen en dan krijg je zo iets geweldigs te horen.
Het was fenomenaal.” · Ankie van Essen

„Prachtig... kristalhelder en direct, ontdaan
van schijn en stoffige historie, wijd en ruim.”
· Willemien Kuitenbrouwer, musicus en oud-recensent


NOORWEGEN


FINLAND

ZWEDEN

DENEMARKEN

Ola Gjeilo Northern Lights
Edvard Grieg Ave maris stella · Fire Salmer Hvad est du dog skjön
Knut Nystedt Immortal Bach
Jean Sibelius Twee liederen, opus 65
     Man fran slatten och havet  · Kellosavel Kallion kirkossa
Einojuhani Rautavaara Vigilia 1e Katisma · Ehtoohymni
Josquin Baston Mon triste cueur · Languir me fais
Otto Olsson Sex latinska hymner, opus 40
     Psalmus cxx · Jesu dulcis memoria
Joannes Tollius Ego flos campi
Mogens Pedersøn
     Ad te levavi oculus meos · Laudate Dominum de coelis
Carl August Nielsen Tre Motetter, opus 55 Benedictus Dominus
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Dik de Weger · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Kees Doevendans · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Vox Neerlandica

Foto
Guillaume Dufay   Ave  Maris  Stella
Johannes Ockeghem    D’ung aultre amer mon cueur s’abasseroit
Josquin des Prez   Victimae Paschali laudes / D’ung aultre amer
Nicolaas Gombert  Tulerunt Dominum meum
Joannes Tollius   Ego flos campi 
Jan Pieterszoon Sweelinck   In te Domine speravi 
Herman Hollander   Pange  Lingua
Johannes Verhulst   De nevel dekt ons
Julius Röntgen   Rei van Edelingen
Alphons Diepenbrock   Chanson d’automne
Hendrik Andriessen   Qui habitat
Albert de Klerk   O Gloriosa Domina
Ton de Leeuw   Prière


Foto
21 oktober 2013
Pegnitz Zeitung
Aankondiging
Foto
22 oktober 2013 Pegnitz Zeitung Recensie
■ vrijdag 14 juni 2013     Zeist
aanvang 20.00 uur     Kapel Dijnselburg · Amersfoortseweg 10

■ zaterdag 15 juni 2013      Gouda
aanvang 16.00 uur     Sint Janskerk · Achter de Kerk 16

□ zaterdag 19 oktober 2013     Schweig bei Nürnberg (D)
aanvang 18.00 uur     Kirche St Paul · Moritzbergstrasse 14
in het kader van Schwaiger Kulturtagen     in samenwerking met Chorgemeinschaft Schwaig
delen uit delen uit Vox Neerlandica

□ zondag 20 oktober 2013     Schweig bei Nürnberg (D)
aanvang 10.00 uur     Kirche St Paul · Moritzbergstrasse 14
in het kader van Schwaiger Kulturtagen
delen uit Vox Neerlandica     kerkdienst

„Dank und meine Hochachtung für die herausragende Mitwirkung bei Konzert und Gottesdienst. Man hat am großen Applaus gemerkt, wie Eure außergewöhnliche Leistung an Intonation, sprachlicher Deklamation, Chorklang und stilsicherer Interpretation auch von unserem Publikum gewürdigt wurde.”  
· Horst Günter Lott, toenmalig dirigent en organist van de Chorgemeinschaft Schwaig.
Foto
Chorgemeinschaft Schwaig samen met Basilius (midden-voor)
Basilius College · Andre Cruz · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Gijsbert van de Lagemaat · Ineke Baksteen · Lydia Liefting · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Huwelijksviering
Foto
foto: Geert de Jong, Cheeseworks.nl
Foto
foto: Geert de Jong, Cheeseworks.nl
Paul Mealor Locus iste
Thomas Weelkes All people clap your hands
□ zaterdag 1 juni 2013     Utrecht
aanvang 19.00 uur     Nicolaïkerk · Nicolaaskerkhof 8
medewerking aan huwelijksviering


Foto

Vox Hungarica

Foto
„Basilius is nu eens echt een topkoor! Bas' dirigeerstijl is een plezier om naar te kijken. Het koor hangt aan zijn vingers en dat hoor je. De muziek van Basilius leeft! · Kees Doevendans, koordirigent en musicoloog en . . . inmiddels lid van Basilius!
Jacob Handl
Ab Oriente     Mirabile mysterium
Ferenc Liszt
Missa Choralis Kyrie, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei
Thomas Stoltzer
O admiribile commercium
Zoltán Kodály
Organoedia ad Missam lectam Credo
Pange lingua     Este     Esti Dal     Szekely keserves
Akik mindig elkesnek

■ vrijdag 25 januari 2013     Utrecht
aanvang 20.00 uur     Sint-Willibrordkerk · Minrebroederstraat 21

■ zaterdag 26 januari 2013     Papendrecht
aanvang 16.00 uur     de Morgenster · Vrijheer van Eslaan 109

Basilius College · André van den Bergh · Anne Fiselier · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Ineke Baksteen · Joep de Bont · John van de Berg · Karen Sanders · Koos Vleeshouwers · Marcel de Ridder · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · onder leiding van Bas Ramselaar
Foto

Anthems and Songs

„Basilius weet een gevoelige snaar te raken
met de uitgekiende combinatie
van Renaissance en Romantiek!”
· Anne Hellings, groot liefhebber polyfonie.
Basilius College · André van den Bergh · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Gert Knepper · Ineke Baksteen · Joep de Bont · Karen Sanders · Koos Vleeshouwers · Leonore Engelbrecht · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Peer Doevendans · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar


■ vrijdag 8 juni 2012     Tiel
aanvang 20.00 uur     Grote- of Sint-Maartenskerk · Kerkplein 4

■ zaterdag 9 juni 2012     Steenwijk
aanvang 15.00 uur     Kleine Kerk · Vrouwenstraat 5

■  zaterdag 20 juni 2012     Leiden
aanvang 15.15 uur     Hooglandse Kerk · Middelweg 2
Robert Parsons Ave Maria
Thomas Tallis Inieunio et fletu · Sancte Deus
William Byrd Miserere mei Deus & Antifoon · Ave verum corpus
Kenneth Leighton Drop, drop slow tears
John Sanders The Reproaches
Edward Elgar Opus 53 Deep in my Soul · Owls
Ralph Vaughan Williams Three Shakespeare Songs Full fathom five
     The cloud-capp’d towers - Over hill, over dale          
Paul Mealor Locus iste
Hubert Parry Songs of Farewell There is an old belief
Thomas Weelkes All people clap your hands
Foto

Palestrina and Lauridsen

Basilius College · Arie Perk · Caralita Vincenten · Claudia Witlam · Gert Knepper · Ineke Baksteen · Joep de Bont · Koos Vleeshouwers · Leonore Engelbrecht · Margareth Iping · Margo van Biezen · Maria Segura Thijssen · Rob Meijer · Roland Hangelbroek · Tamara Ester · Thea Bakker · Tjalling Roosjen · onder leiding van Bas Ramselaar
■ zaterdag 28 januari 2012     Oosterhout (NB)
aanvang 17.00 uur     Sint-Paulusabdij · Hoogstraat 8   
muzikale Vesper

■  zondag 29 januari 2012     Soest
aanvang 16.00 uur     De Open Hof · Veenbesstraat 2
Foto
Giovanni Pierluigi da Palestrina  
     Missa O Regem Coeli   Kyrie · Gloria · Sanctus · Benedictus · Agnus Dei
     Liber Motettorum quartus quinque vocibus, ex Canticis Canticorum
          Quae est ista · Discendi in hortum nucum
Anonymus (Palestrina?)   Ricercar primo tono · Ricercar secondo tono (orgel)
Andrea Gabrieli   Intonazione primo tono · Ricercar undecimo tono (orgel)
Morten Lauridsen   O Magnum Mysterium
     Les Chansons des Roses Rainer Maria Rilke  
          La rose complète · De ton rêve trop plein · Contre qui, rose · En une seule fleur
     Madrigali   Io Piango · Ov’è, lass’, Il Bel Viso?