B A S I L I U S     C O L L E G E
  • ACTIVITEITEN
    • agenda
    • archief
  • college
    • college
    • repetities
    • deelnemers
    • dirigent
    • vacatures
    • geluidsfragmenten
  • contact
    • vrienden
    • sponsoren
    • boekingen
    • contact
  • *
Foto


 Agenda

2020  NAJAAR

Project  'Geen Bach zonder Sweelinck'   ■  met basso continuo

Met de muzikale explosie van de vroege barok trokken jonge musici door heel Europa. Dwars over alle grenzen en geloven heen.
Johann Schein trok naar Italië en verraste zijn Duits publiek met zijn ‘Israelis Brünnlein’, motetten in madrigaalstijl.
De jonge Samuel Scheidt trok naar Amsterdam om in de leer te gaan bij Jan Pietersz. Sweelinck, zoals zo vele jonge organisten en componisten uit heel Europa in die tijd. Naast de bijnaam ‘Orpheus van Amsterdam’ noemden onze oosterburen hem al snel ‘Der Organistenmacher’.
De calvinistische traditie trok in de Nederlanden al snel een streep door al te veel muzikale pracht maar in de Lutherse (en katholieke)
Duitse Landen ontstond een levendige muzikale wereld die met de familie Bach en uiteindelijk Johann Sebastian zelf van wereldinvloed zou worden.
In dit afwisselende programma combineren we zowel bekendere werken, zoals het motet ‘Jesu meine Freude’ en psalmen van Sweelinck
met maar zelden uitgevoerde werken zoals Sweelinck ’s Te Deum en werken van andere telgen uit de familie Bach.

CONCERT:  vrijdag 20 november 2020 in de Pieterskerk te Utrecht

Deelname aan dit project is mogelijk voor beroepsmusici, conservatoriumstudenten en heel ervaren (koor)zangers
Kosten:  €  175,-
Aanmelden:   bij secretaris  basiliuscollege@solcon.nl

Kaartverkoop en concertinformatie:   
www.pieterskerkconcerten.nl/basilius-college-2/


In voorbereiding:

 "Baisez-moi, rebaisez-moi, ma déesse" (werktitel)          ■  a capella
De invloed van de Franse muziek op het Nederlandse muziekleven is altijd groot geweest. Zeker in de vorige eeuw. Graag willen we dan ook een aantal Franse en Nederlandse meesters in een programma presenteren. Zoals de speelse, volkse en liefdevolle muziek van Debussy en Poulenc. Maar ook met de meer gelaagde werken van Rudolf Escher en Ton de Leeuw. Le Pavillon van Manneke is een sferische verklanking van de poëzie van Baudelaire en wordt helaas maar zelden uitgevoerd. In het mystiek klinkende O Sacrum Convivium van Messiaen wordt de liefde van omhoog bezongen. Van Josquin die zowel het Franse als de Nederlandse cultuur in zich verenigt, klinken een aantal kleine pareltjes.